honary

honary

honary

honary

تکنیک های از بین بردن بوی نم و رطوبت در خانه های قدیمی

تکنیک های از بین بردن بوی نم و رطوبت در خانه های قدیمی

خانه های قدیمی بعلت نوع ساخت و مصالحی که در قدیم جهت ساخت آنها مورد استفاده قرار می گرفته دارای مشکلات بسیاری هستند. عمر طولانی این خانه با توجه به مواردی که گفته شد سبب فرسودگی سیستم های داخلی و ظاهری خانه می شود که همین ضرورت نوسازی و بازسانی خانه را بیش از پیش می کند.
یکی از عمده مشکلاتی که این خانه ها در تمامی مناطق جغرافیایی دارند وجود بوی نم در این خانه ها است که هنگام بارندگی نیز این مشکل بیشتر نیز می شود.
وجود بوی نم و رطوبت در خانه های قدیمی دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که البته راه کارهایی نیز برای جلوگیری و حتی پیشگیری از وقوع بوی نم وجود دارد. نم و رطوبت علاوه بر بوی نامطبویی که دارند مشکلات بیشتری مانند جذب حشرات موذی مانند سوسک، ایجاد کپک در دیوارها، بروز بیماری های مختلف مانند درد مفاصل
 و غیره را به همراه دارد. پس اگر در خانه خود بوی نم احساس می کنید دست به کارشوید و این مقاله را با دقت بخوانید تا راهکارهای از بین بردن بوی نم خانه های قدیمی را متوجه شوید.

دلایل بروز بوی نم و رطوبت در خانه

همان طور که گفته شد وجود نم و رطوبت در خانه دلایل زیادی می تواند داشته باشد. اما دلیلی که سبب می شود بوی نم ناشی از رطوب در خانه منتشر شود بروز لکه های کپک ناشی از رطوبت است که در سطوح مختلف رشد کرده اند. وجود بوی نم در خانه باعث ایجاد حالت خستگی و رخوت در اعضای خانواده شده و همچینین دیگر وسایل خانه نم و رطوبت را جذب کرده و باعث خرابی و پوسیدگی می شود. نم و رطوبت میکروب ها و حشرات موذی را نیز جذب خود می کنند و همین نیز دلیل بر بروز انواع بیماری هایی مانند درد مفاصل مخصوصا در سالمندان می شود. پس در ادامه مهمترین دلایل بروز نم و رطوبت در خانه را بررسی می کنیم.

1- ترکیدگی یا نشتی لوله ها

خانه های قدیمی معمولا از سیستم لوله های فلزی جهت انتقال و دفع آب و فاضلاب استفاده می کنند. این لوله ها به دلیل عمر بالایی که دارند معمولا پوسیده و خورده شده اند و دارای نشتی آب مخصوصا از محل اتصال لوله ها هستند. این نشتی ها که گاهی اندک است نشانه ظاهری ندارند. طی چند ماه در اثر نشتی آب دیوارها یا سقف خانه نمناک شده و این خود باعث بروز بوی نم و در نهایت پوسیدگی دیوار و حتی خرابی آن می شود. پس اگر بوی نم احساس می کنید می توانید تمام شیرهای آب را ببندید و از خاموش بودن وسایلی مانند لباسشویی و ماشین ظرفشویی مطمئن شوید و سپس با نگاه کردن به کنتر آب و یادداشت شماره کنتر مطمئن شوید که شاید لوله ای نشتی یا ترکیدگی دارد. اگر شماره کنتر پس از یک بازه زمانی کوتاه تغییر کرد می توانید مطمئن باشید که لوله آب شما دارای مشکل است. 

2- بارش باران

افرادی که در منازل قدیمی یا به اصطلاح کلنگی زندگی می کنند حتما متوجه شده اند که با شروع فصل بارندگی و بارش باران بوی نم و رطوبت بسیار بیشتر از پیش می شود. این خانه ها به علت پوسیدگی و ترکهایی که دارند، آب سیال در آنها نفوذ کرده و روند انتشار بوی رطوب را بیشتر می کند. تشخیص راه نقوذ آب در این ساختمان ها کار راحتی نیست و نیاز به عایقبندی دقیق پشت بام و دیگر راه های نفوذ دیوار ها و راه آب ها دارد.

3- پر شدن چاه فاضلاب

اغلب خانه های قدیمی به سیستم انتقال و دفع فاضلاب شهری متصل نیستند و از چاه فاضلاب جهت دفع فاضلاب خود استفاده می کنند. این چاه ها معمولا به دلیل عدم جذب آب زود پر می شوند و یکی از مشکلاتی که ایجاد می کنند انتشار بوی نم و رطوبت و بوی نامطبوع فاضلاب می شوند. پس حتما در این مواقع از متخصصان مجرب جهت تخلیه و لایروبی چاه بهره ببرید.

4- مشکل در نصب تاسیسات و وسایل در ساختمان

یکی دیگر از دلایل بروز نم و رطوبت در ساختمان اشکال در نصب تاسیسات در ساختمان است. نقص در سیستم لوله کشی انتقال آب آشامیدنی یا دفع فاضلاب ، نصب اشتباه روشویی ، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی و نقص در نصب سینک های ظرفشویی و دستشویی و همچنین گرفتگی لوله آب آشپزخانه و یا توالت می تواند به بروز بوی نم در ساختمان منجر شود.

راهکارهایی برای جلوگیری و از بین بردن بوی رطوبت در خانه

بسیارخب. نگران نباشید. هنوز هم راهی برای خلاص شدن از شر بوی بد رطوبت و نم در خانه وجود دارد. اگر روش های زیر را با دقت انجام دهید حتما در خانه ای بدون رطوبت و نم زندگی خواهید کرد.

1- عامل اصلی ایجاد نم و رطوبت را شناسایی کنید و از بین ببرید

  • مواردی که در بالا ذکر شد را یکی یکی بررسی کنید و از بین ببرید. 
  • اگر لوله ای نشتی یا ترکیدگی دارد را تعویض کنید. البته این کار از شما ساخته نیست و بایستی از متخصصان مجرب بهره ببرید. این متخصصان با تجربه و تجهیزاتی که دارند ترکیدگی و یا نشتی لوله را به راحتی تشخیص داده و با خرابی جزیی در دیوار یا کف یا سقف اقدام به تعویض و رفع ترکیدگی لوله می کنند.
  • خانه را با دقت عایق بندی کنید تا هنگام بارندگی و یا استفاده از آب در کف حمام یا آشپزخانه موجود نشت آب به ساختما نشود.
  • چاه فاضلاب خانه را بررسی کنید و اگر نیاز به تخلیه یا لایروبی دارد سریعا با متخصصین این حوزه تماس بگیرید.

2- استفاده از جوش شیرین و سرکه سفید

در خانه های قدیمی معمولا فرش های قدیمی بسیاری وجود دارد که خود نیز میتواند علت وجود بوی نم در خانه باشد. جوش شیرین یک جذب کننده عالی رطوب است که از آن حتی در کفش برای جذب رطوبت و عرق نیز استفاده می شود. مقداری جوش شیرین را روی فرش قدیمی بپاشید و حدود یک شبانه روز صبر کنید. جوش شیرین رطوبت فرش را به خود جذب می کند. سپس با جارو یا جاروبرقی اقدام به جمع آوری آن ها کنید. 
همچنین می توانید مقداری سرکه سفید را درون آبپاش ریخته و روی سطوح مختلف(سطوحی که سرکه آن را لکدار نمی کند) بپاشید و فورا با دستمال مرطوب آن را تمیز کنید. اینکار کپکها و دیگر آلودگی هایی که باعث جذب رطوبت شده اند را پاک می کند.

3- خانه را در معرض تهویه مناسب قرار دهید.

پس از انجام روش های بالا لازم است تا خانه در معرض تهویه مناسب قرار گیرد تا باقیمانده بوی نم از آن خارج شود. گردش مرتب هوا در خانه نیز باعث می شود تا هوای مناسب و سالم در خانه جریان داشته باشد که همین موجب تنظیم دما و رطوبت در خانه میشود و تنفس برای اعضای خانواده نیز بهتر میشود.

4- لباس های خیس را در خانه خشک نکنید

لباس های خیس را در خارج از خانه و در معرض هوای آزاد خشک کنید. خشک کردن لباس خیس در خانه باعث انتشار رطوبت در فضای اتاق و جذب آن توسط دیگر وسایل شده که همین دلیلی بر انتشار بوی نم در خانه می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.